Wśród wielu partii ciała barki są jednym z tych elementów, na które zwraca uwagę większość osób chcących dzięki ćwiczeniom fizycznym zbudować atletyczną sylwetkę. Okazuje się jednak, że zbyt mało z ćwiczących zna techniki skutecznego trenowania tej partii ciała. Dowiedz się wszystkiego, co należy wiedzieć, by przeprowadzić skuteczne i zarazem bezpieczne sesje treningowe zawierające ćwiczenia na barki.

Barki są, jak wspomniałem, ważne, ale z zupełnie innych powodów niż to wydaje się tym, którzy chcą im poświęcić więcej uwagi w trakcie realizowania swoich indywidualnych planów treningowych. Chodzi przede wszystkim o to, by uzmysłowić sobie ich wagę, bo to jest często pomijane w trakcie poszukiwań skutecznych ćwiczeń przeznaczonych do prawidłowego rozwijania tych specyficznych partii mięśniowych.

ćwiczenia na barki - trener personalny Katowice

Bardzo częstym błędem jest pomijanie znaczenia udziału barków w innych ćwiczeniach. Przy układaniu skutecznego planu treningów musisz pamiętać o tym, że one pracują jako mięśnie poboczne lub wspomagające przy innych ćwiczeniach. Mając na uwadze tę okoliczność będziesz w stanie ułożyć efektywne sesje, które jednocześnie będą bezpieczne, zabezpieczając przed kontuzją lub urazem spowodowanym nadmiernym przetrenowaniem tych partii mięśniowych. Nawet jeśli nie odniesiesz kontuzji, to zbyt mały czas na regenerację mięśni barków również nie sprzyja efektywności odbywanych sesji treningowych.

Jakie ćwiczenia na barki?

Tak postawione pytanie jest pierwszym, jakie stawiają przed sobą wszyscy ci, którzy chcą trenować swoje barki w sposób możliwie najbardziej skuteczny. Rozwiązania są, na szczęście, bardzo proste, gdyż wiele ćwiczeń można wykonywać przy pomocy zwykłych hantli, dzięki czemu możesz przeprowadzić odpowiedni trening nawet we własnym mieszkaniu.

Szczególnie przydatne będą te wskazówki jeśli chcesz połączyć trening bicepsów z innymi partiami mięśni swojego organizmu. Sesja treningowa skoncentrowana na ćwiczeniach mających służyć wzmocnieniu tricepsów i bicepsów może z powodzeniem być rozpoczęta od ćwiczeń poświęconym barkom. Koncentracja na wyższych partiach mięśni sprawi, że te niższe będą jedynie towarzyszyły, tym samym zostając odpowiednio rozgrzane przed właściwymi ćwiczeniami.

Podobnie skuteczne będzie łączenie sesji zawierających skuteczne ćwiczenia na barki z tymi, które są poświęcone klatce piersiowej. W tym wypadku musisz pamiętać o tym, że podczas takiego ćwiczenia jak wyciskanie sztangi na ławeczce, to barki będą ćwiczone w dalszej kolejności. Jest to dość logiczne, bo skuteczne sesje treningowe powinny zawierać serie ćwiczeń przechodzących od  angażowania mięśni większych do tych o mniejszych rozmiarach.

Ćwiczenia na barki i odpowiednia technika

Z uwagi na to, że mięśnie składające się na barki są bardzo podatne na kontuzję, musisz zachować odpowiednią technikę podczas wykonywania sesji treningowych zawierających tego rodzaju ćwiczenia. Jeśli nie jesteś pewien, zapytaj osób bardziej doświadczonych w tym zakresie, bo ewentualny uraz może być niezwykle bolesny. Ponadto, jeśli chcesz prawidłowo rozwijać mięśnie, to właśnie poprawne ich wykonanie zapewni odpowiednią szybkość rozwoju.